GasztroGarázs

Monolith - a kamado sütő németül...

2016. július 11. - GasztroGarázs

A férfiember életében legkésőbb kamaszkorában eljön a pillanat, amikor vágya tárgyai/alanyai poszter formájában felkerülnek a szoba falára. Legyen ez egy Ferrari Testarossa vagy épp Sabrina fehér bikiniben 1987-ből. Bármi is nézzen rá vissza a falról, olyan őserővel tör rá a birtoklás vágya, hogy évek, évtizedek múlva is párás szemmel gondol vissza azokra az időkre, amikor még elhitte, hogy bármelyik az övé lehet. Valahogy így vagyok én ezzel a Monolith kamado sütővel. Nézegettem egy ideje, olvasgattam is róla, néha-néha amikor a boltban megláttam odasomfordáltam, felemeltem a tetejét, belenéztem, vágyaim tárgya ott volt a kezeim között, de amikor ránéztem az árcédulára megállapítottam, hogy soha nem lesz ilyenem. Nos, Ferrarim sincs és Sabrinához sem jutottam közelebb, de az élet úgy hozta, hogy a Monolith kamado sütőjét kipróbálhatom. 

monolith.jpg

 

Kezdjük magával a műfajjal: a kamado sütő története a 3000 évvel ezelőtti Kínáig vezethető vissza, de igazából a II. világháború után terjedt el, amikor az amerikai katonák Japánban felfedezték ezeket a sütőket és elkezdték BBQ-ra használni. Rengeteg gyártó létezik akik az USA-ban ilyet gyártanak, a legjelesebb képviselőjük a Big Green Egg (BGE), akik talán a legautentikusabbak ebben a műfajban. A távolság, a vámok, a termék kiváló minősége és a marketing költségek az áraikban pontosan nyomon követhetők. Ha a Monolith-ot elérhetetlennek találtam akkor a BGE olyan, mintha a Ferrarimmal vinném randira Sabrinát. De a valóság kijózanító: a Ferrari a versenypályán érzi jól magát, az Üllői út nem ideális környezete, Sabrina pedig maradjon meg egy szép álomnak. (természetesen a feleségem is olvassa a blogot...) 

Úgyhogy, nézzük meg, hogy a német mérnökök mire jutottak amikor kitalálták, hogy kamadot fognak gyártani. Az alapfelépítése elég hasonló minden kamado sütőnek: 2 cm vastag kerámia edény fedéllel, amiben a kerti sütés minden válfaját kiválóan lehet művelni, úgymint: 

  • direkt grillezés nyitott felületen
  • zárt direkt grillezés (itt a hő minden oldalról éri a nyersanyagot), mint egy kemencében
  • indirekt sütés nyitott vagy zárt térben 
  • BBQ hőtartományban való sütés és füstölés 
  • melegfüstölés 

Ezt minden kamadoval meg lehet csinálni, de a Monolith-nak van egy plusz funkciója! Mégpedig van rajta egy füstölőfa adagoló nyílás.

smoke_1.jpg

Kizárólag ezen a kamadon találtuk meg ezt a funkciót, a többin NEM tudunk a sütés közben plusz füstölőfát hozzáadni. A füstölés hiányossága miatt néhány fórumon a kamadokat nem tartják a BBQ slow&low műfajra ideálisnak.

2016-ban a Monolith még rátett egy lapáttal és átdolgozta a füstölőfa adagoló nyílást, így a korábbi verzióktól eltérően, dupla akkora lyukon adagolhatjuk a kívánt mennyiségű füstölőfát.

smoke.jpg

A tökéletes precíziós 8-12 órás hőtartás - ami minden kamado sajátja - kiegészül a füstölés adta lehetőségekkel. Azt hiszem megérkeztünk, ez itt a grill és BBQ kánaán. Nincs értelme tovább keresgélni, ez itt a dupla kéjmámor, mintha Sabrinának lenne egy ikertesója. 

 

 

 A következő posztokban ki is próbáljuk....

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrogarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr148877786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása